Til dig der er gravid


Blandt gravide og ammende er forvirringen ofte stor, når det gælder fisk og skaldyr. Til tider kan denne forvirring resultere i, at kvinderne helt vælger fisken fra. Fødevarestyrelsen anbefaler, at du som gravid og ammende spiser 350 gram fisk om ugen – heraf ca. 200 gram fed fisk.

Gå udenom rovfisk:

Kvinder, der planlægger graviditet, er gravide eller ammer og børn i alderen 3-14 år bør ikke spise udskæringer af de store rovfisk, da de kan have et højt indhold af kviksølv. Rovfisk er fx rokke, helleflynder, oliefisk (escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart og tun som fx tunbøffer. Ved selv et relativt lille indtag af store rovfisk kan man få kviksølv i skadelige mængder, hvilket kan skade udviklingen af fostres og børns hjerner.

Dåsetun har typisk et lavt indhold af kviksølv, da de som regel er fremstillet af små tunfisk. Der er dog undtagelser, hvor dåsetunen kommer fra større fisk som fx hvid tun eller albacoretun, som derfor kan have et større indhold af kviksølv. Gravide, ammende og børn mellem 3-14 år anbefales derfor højest at spise 1 almindelig dåsetun om ugen og ikke spise dåser af hvid tun eller albacoretun.

 

Det er vigtigt at bemærke, at det er sjældent at vi møder rovfisk i køledisken. Spis løs af fx. rødspætte, ising, skrubbe, torsk, kuller, kulmule, mørksej, lyssej, makrel, sild, blåmuslinger, rejer og jomfruhummer. Fisk indeholder mange vigtige næringsstoffer som D-vitamin, jod, selen og omega-3 fedtsyrer. Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 fedtsyrer er først og fremmest vigtige for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen, indlæringsevne og hukommelse. Desuden har disse fedtsyrer en særlig betydning for, om graviditeten opnår normal længde, og om barnet har en normal fødselsvægt.


Fedtsyrerne er livsnødvendige for os, når vi vokser og udvikler os, og når vi er blevet ældre og skal ”vedligeholdes”. Derfor skal omega-3 fedtsyrer helst være til stede i vores kost.

Kilde: Fødevarestyrelsen

 

 

Spis 350 gram fisk om ugen, når du er gravid!