Hvem deltager i samarbejdet?


Amanda Seafoods

Bornholms

Danmarks Fiskeriforening PO.

Danmarks Pelagiske PO.

Dansk Cater

Geia Food

Glyngøre

Konsumfisk

Launis

MSC Danmark

Royal Greenland

Scanfish

Vilsund Blue

 

Interesseret?

Kontakt:

Mette Jasper Gammicchia
Chef for Marked & Ernæring
Landbrug & Fødevarer

mjg@lf.dk
27 24 56 68

 

Cathrine Sørensen
Markedskonsulent

Fisk & Skaldyr
Landbrug & Fødevarer
 

ctso-@-lf.dk 
40 29 48 77

Hvem står bag?

Kampagnerne ‘Fisk 2 gange om ugen’ og 'Fisk i kantinen' varetages nu af Landbrug & Fødevarer:

"Jeg er rigtig glad for, at det er lykkedes at forankre de afsætningsfremmende indsatser’ hos Landbrug & Fødevarer. Fisk og skaldyr supplerer nu kød, mejeri, frugt & grønt, og du kan derfor sige, at vi nu har samlet ‘hele tallerkenen’ under ét," siger Flemming Nør-Pedersen, der er direktør for Virksomhed & Marked hos Landbrug & Fødevarer.

Danskerne spiser mere fisk

Danskernes indtag af fisk har været stigende de seneste 12 år, men vi er stadig ikke oppe på Fødevarestyrelsens anbefaling om 350 gram fisk om ugen.

Ifølge de seneste kostundersøgelser fra 2013 spiser danskerne i gennemsnit 259 gram fisk om ugen. Det er en stigning på 68 pct. siden 2008.

Særligt Fødevarestyrelsens anbefaling om ‘at spise fisk mindst to gange om ugen til hovedret og flere gange om ugen som pålæg’ er kun delvist trængt igennem til danskerne. Det skal der fortsat gøres noget ved.

Når Fødevarestyrelsens anbefaling siger 350 gram fisk om ugen, kan indtaget og dermed også salget i runde tal øges med 33 pct. Det kan kun ske, hvis vi alle samarbejder og hver uge inspirerer til mere fisk i detailhandlen og Foodservicesektoren.

Information og viden til fri afbenyttelse

Alene fra 2gangeomugen.dk sendes der hver anden uge nyhedsbrev til over 20.000 forbrugere, der ønsker inspiration til ugens to fiskeretter. Derudover vil dialogen med detailhandel, Food Service og leverandører fortsætte med en opfordring til, at også de inspirerer danskerne til fisk hver uge via deres kanaler.


…………..

 

FAKTABOKS:

De nyeste tal fra DTU’s undersøgelse ‘Danskernes Kostvaner 2011-2013’ viser, at forbrugere over 18 år i gennemsnit spiser flere gram fisk om ugen, og at indtaget har været stigende år for år. I 2008 spiste forbrugere over 18 år i gennemsnit 154 gram fisk om ugen, mens de i 2013 spiste 259 gram fisk om ugen. Det er en stigning på 68 pct.

Kilde: DTU Fødevareinstituttet

Strategi

 

Følgende driftes / vdereudvikles: 

 

  • www.2gangeomugen.dk herunder udsendes nyhedsbrev hver anden uge til over 20.000 forbrugere
  • www.fiskikantinen.dk herunder månedligt nyhedsbrev til 500 kantiner/kokke
  • www.spisdanskfisk.dk herunder oplistning af ugentlige tilbud fra kædeaviserne (kun for deltagende virksomheder)
  • www.spisfrokostfisk.dk herunder oplistning af ugentlige tilbud fra kædeaviserne (kun for deltagende virksomheder)
  • Netværk/dialog indkøbere detail 
  • Netværk/dialog indkøbere Foodservice
  • PR på nøgleområder /Fisk og skaldyr
  • Forbrugerindsigter /Fisk i kantinen (YouGov)
  • Salgstal (Nielsen)/ Indtag af fisk (DTU Fødevareinstituttet)
  • Grafisk materiale (2gangeomugen-logo, kostanbefalinger, opskriftsfotos mv. - kun for deltagende virksomheder)  

 

Der tages løbende dialog med detailkæder og leverandører mhp. at påvirke til, at der hver uge inspireres til ”Fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid og hver dag som pålæg” – i kædernes tilbudsaviser, i nyhedsmails mv. Der er mange anledninger til at kommunikere hver uge: bæredygtighed, nøglehul, oprindelse, kostråd, inspiration til nem og lækker fisk mv.

 

Sammen med lokale leverandører, Food Service-grossister, regioner og kantiner tages der initiativ til at afholde afsætningsfremmende seminarer, temadage, fiskekurser mv. for at sætte øget fokus på kategorien.   

 

Fisk & skaldyr integreres på Landbrug & Fødevarers årlige konferencer og arrangementer: Sunde Børn, Madskolerne, Fødevaredagen og Ernæringsfokuskonferencen. 

 

Der søges funding til afsætningsfremmende kampagner og indsatser - fx uge 2 kampagne, fisk og bæredygtighed på landets arbejdspladser m.fl. - der understøtter ønsket om et øget salg og indtag af sunde og bæredytige fisk og skaldyr.  

 

Mål: Øget indtag af fisk og skaldyr -> 350 gram om ugen = 33% øget salg!

 

 

Få ugens 2 opskrifter


Samtykke (GDPR) ?

Fisk 2 gange om ugen  -  Axelborg, Axeltorv 3, 4. sal  -  1609 København V  - Kontakt os på telefon 33 39 40 28