Dansk fisk er sund fisk

Der er flere grunde til, at spise fisk. Fisk er sundt, og har et højt indhold af vigtige næringsstoffer, som kan være svært at få fra andre madvarer, og som kroppen ikke selv kan producere. Fisk er særligt rige på D-vitamin, jod og selen. Desuden indeholder især de fede fiskearter sunde fiskeolier – de såkaldte omega-3 fedtsyrer. Disse vitaminer og mineraler er livsvigtige for vores helbred - både fysisk og psykisk.

I Danmark har vi nogle af verdens fineste spisefisk. Alligevel spiser vi under de officielle anbefalinger på 350 gram fisk om ugen.

Nyeste tal fra Danskernes Kostvaner 2011-2013 viser, at forbrugere over 18 år i gennemsnit spiser 259 gram fisk om ugen, og at indtaget har været stigende år for år.

259 g fisk om ugen (2013)
154 g fisk om ugen (2008)
Kilde: DTU Fødevareinstituttet

 

Her på siden kan du læse mere om vitaminer, omega 3 og hvilke andre fordele der er, ved at spise fisk. Find desuden inspirerende opskrifter her, så du selv kan blive sunder med fisk 2 gange om ugen.

Spis 350 gram om ugen af disse fisk

  • Torsk
  • Rødspætte
  • Sild
  • Makrel
  • Mørksej
  • Kulmule
  • Skrubbe
  • Ising
  • Kuller
  • Hornfisk
  • Rejer
  • Muslinger
  • Jomfruhummer
  • Krabbe m.fl.