Dansk fisk er sund fisk

Fisk og sundhed

 

Der er mange gode grunde til, at spise fisk!

Fisk er sundt, og har et højt indhold af vigtige næringsstoffer, som kan være svært at få fra andre madvarer, og som kroppen ikke selv kan producere.

Fisk er særligt rige på D-vitamin og mineralerne jod og selen. Disse vitaminer og mineraler er livsvigtige for vores helbred - både fysisk og psykisk.

Desuden indeholder især de fede fiskearter sunde fiskeolier – de såkaldte omega-3 fedtsyrer. 


I Danmark har vi nogle af verdens fineste spisefisk!

Alligevel spiser vi danskere ikke de 350 g fisk om ugen som Fødevarestyrelsen anbefaler i De 10 Kostråd.

 

Statistik:

Nyeste tal fra Danskernes Kostvaner 2011-2013 viser, at forbrugere over 18 år i gennemsnit spiser 259 gram fisk om ugen, og at indtaget har været stigende år for år.

Det betyder samtidig, at vi med fordel stadig kan øge vores indtag med næsten 100 g for at leve op til anbefalingerne. 

259 g fisk om ugen (2013)
154 g fisk om ugen (2008)
Kilde: DTU Fødevareinstituttet

 

Læs mere her på siden...

Her på siden kan du læse meget mere om vitaminer, mineraler omega-3 fedtsyrer og hvilke andre fordele der er, ved at spise fisk.

 

Find desuden inspirerende opskrifter her, så du selv kan blive sunder med fisk 2 gange om ugen.