Det sunde fedt: Omega-3


Omega-3 fedtsyrer, er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. Typisk udgør omega-3 fedtsyrerne omkring 25% af fiskens fedtindhold. Omega-3 fedtsyrer er livsnødvendige for os mennesker, og skal derfor være til stede i små mængder i vores kost.

Nedsæt risikoen for hjerte-kar-sygdomme
Det usunde fedt, det såkaldte mættede fedt, kommer fra kød og mejeriprodukter. Usundt fedt kan øge risikoen for livsstilssygdomme som hjerte-kar-sygdom og diabetes. Det sunde fedt, der findes i planteolier og fisk, menes at kunne nedsætte risikoen for blodprop i hjertet. Derfor kan du forbedre dit måltids fedtsammensætning, hvis du erstatter et kødmåltid, med fisk og dermed nedsætte risikoen for blodpropper.

Nedsæt dit fedtindtag
Spiser du to fiskemåltider om ugen og fiskepålæg til frokost flere gange om ugen, i stedet for mere fedtholdigt kød, bliver dit samlede indtag af fedt sænket. Fisk er nemlig en relativt mager spise. Der er dog stor forskel på, hvor meget fedt den enkelte fiskeart indeholder. Derfor er det praktisk at inddele fisk i henholdsvis magre, halvfede og fede fisk. For eksempel indeholder magre fisk under 2 g fedt pr. 100 g, medens fede fisk indeholder 10-13 g fedt pr. 100 g. Her er eksempler på indholdet af fedt i de tre kategorier af fisk:

Magre fisk:
0-2 g fedt pr. 100 g fisk. Fx torsk, rødspætte, skrubbe, kuller, rødtunge og sej.

Halvfede fisk:
2-8 g fedt pr. 100 g fisk. Fx hornfisk, ørred, helleflynder og pighvar.

Fede fisk:
10-13 g fedt pr. 100 g fisk. Fx sild, makrel og laks.

Se indhold af fedt i øvrige fisk i skemaet her