Vitaminer og mineraler i fisk


Der findes en lang række vitaminer og mineraler i fisk og skaldyr. Disse vigtige vitaminer og mineraler indtager du nemt gennem din kost, når du spiser fisk og skaldyr.

D-vitamin
D-vitamin er vigtigt for kroppens optagelse og omsætning af kalk og fosfor i dine knogler og muskler. D-vitamin findes især i fede fisk som fx laks, sild og makrel samt i torskerogn og torskelever. Desuden findes D-vitamin i begrænset mængde i kød, æggeblommer og fra solen i sommermånederne.

Jod
Jod indgår i de hormoner i skjoldbruskkirtlen, som regulerer kroppens stofskifte. Ud over i fisk findes jod blandt andet i vand og mælk. Alt bord- og brødsalt er i dag tilsat jod.

Selen
Selen har en vigtig funktion som antioxidant i kroppens celler, og har betydning for kroppens immunforsvar. Der er i de seneste år sat meget fokus på betydningen af selen blandt andet i forhold til kræftsygdomme og hjerte-kar-sygdomme. Selen findes, udover i fisk og skaldyr, også i kødprodukter, æg, leverprodukter og mælkeprodukter. 

Se skema over næringsværdier i fisk her

Kilde: Nordiske Næringsstofanbefalinger (NNA) 2012.

Til dig, der vil vide mere:

Nedenfor kan du læse om anbefalet dagligt indtag af D-vitamin, jod og selen.

D-vitamin
Anbefalet dagligt indtag for voksne mænd og kvinder er 7,5 mikrogram. Spædbørn op til 1-årsalderen anbefales 10 mikrogram tilført dagligt som D-vitamindråber. Ældre over 60 år samt gravide og ammende anbefales også et tilskud på 10 mikrogram om dagen.

Jod
Det anbefales, at voksne får 150 mikrogram jod dagligt. Gravide og ammende anbefales henholdsvis 175 og 200 mikrogram.

Selen
Anbefalet dagligt indtag for voksne er 40-50 mikrogram. Gravide og ammende anbefales 55 mikrogram.

Du kan se en samlet oversigt over de forskellige næringsværdier i fisk og skaldyr her.  

Kilde: Nordiske Næringsstofanbefalinger (NNA) 2012.