Hver måned sætter vi fokus på et nyt tema om dansk fisk sammen med en eller flere virksomheder. I denne måned zoomer vi ind på de mennesker, der fanger vores fisk med fiskeriklyngen Konsumfisk
Vi er gode til at spise fisk i Danmark og putter gerne en fiskeret på tallerkenen flere gange om ugen.
Men uanset om vi har købt fisken i supermarkedets køledisk eller hos den lokale fiskehandler, så har fiskene været på en længere rejse, inden de når så langt.
Men hvordan ser turen ud? Hvad vil det sige at være fisker i dagens Danmark og hvad bliver egentlig sejlet ind i de danske havne?
Disse spørgsmål forsøger vi sammen med Konsumfisk at besvare i dette tema, hvor du kan lære fiskerne bedre at kende gennem dokumentarserier, artikler og blive inspireret til nogle af de fiskeretter, som fiskerne selv ville sætte pris på.
Se med på siden her for at lære dine fiskere endnu bedre at kende og læs mere om Konsumfisk her
Kenneth Nielsen er lige kommet ind i havnen i Thorsminde med 9600 kg blandet fisk primært rødspætter. To kokke fra Skov er stået tidlig op for at se de friske fisk direkte fra havet. Senere skal de sammen med fiskeren tilberede de friske rødspætter til medarbejderne på virksomheden i Glyngøre.
Dokumentarserien er produceret af TV-Midtvest og går tæt på, hvordan fiskene fanges og senere omdannes til lækre retter ude i køkkener.
Vestkystfiskerne er altid på jagt efter fangster i havets store spisekammer. Nogle gange jagtes der dyre fisk - pighvar, rødtunger og havtasker andre gange er det større mængder af billigere arter. Vi følger fiskerne og fiskens vej fra haw til maw.
Dokumentarserien er produceret af Complot og TV-Midtvest, og går tæt på, hvordan fiskene fanges og senere omdannes til lækre retter ude i køkkener.
Konsumfisk er et fiskeriklynge samarbejde mellem de tre vestkysthavne Thyborøn, Hvide Sande og Thorsminde og arbejder for at skabe optimale rammer for samarbejdet mellem havnene. En platform for udvikling og sparring i forhold til nye idéer og tiltag på konsumfiskområdet.
Kerneområderne er facilitering af netværk, konstant fokus på kvalitet og råvareudvikling , samt markedsføring af fisk og fiskeriet.