Uge 11 er international hjerneuge

Fisk gavner din hjerne


I uge 11 er det International Hjerneuge, og derfor er det oplagt at sætte fokus på fisk, der bliver lovprist for at have en positiv effekt på hjernen.


Fisk indeholder de sunde omega-3 fedtsyrer, som indgår i dannelsen af nerveceller. Nerveceller sender elektrisk strøm frem og tilbage i kroppen hele tiden, og de har nogle membraner, som skal være sat sammen på en helt bestemt måde. Mangler vi vores omega-3 fedtsyrer, så fungerer det ikke så godt, siger overlæge og hjerneforsker fra Rigshospitalet, Troels Kjær.


- Alle fisk indeholder de sunde omega-3 fedtsyrer, men der er flere af dem i de fede fisk, fortsætter han.


Derfor skal du spise fisk

Nedenfor gennemgår ernæringsekspert Christian Bitz, hjerneforsker Troels Kjær og fiskehandler Hans Hebo, fordelene ved de to mest populære fisk:


Sild

Sild er meget andet end den karrymarinerede fra julefrokostbordet. Silden er også en fed fisk, og er derfor et godt valg, hvis du vil tilføre din krop en masse af de sunde omega-3 fedtsyrer. Silden er rig på selen, zink og kalium - nogle mineraler, som vi ikke får så mange af, men som ikke desto mindre gavner vores krop. Frisk sild er i sæson fra marts til juni, og fra september til december. Find lækre opskrifter med sild her.


Rødspætte

Rødspætten er i modsætning til de to fisk ovenfor - ikke en fed fisk. Den indeholder stadig omega-3 fedtsyrer, omend færre end silden og makrellen. Til gengæld er den rig på proteiner, og det betyder, at den mætter rigtig godt. Rødspætten er et godt valg, hvis du vil tabe dig - når blot du husker ikke at panere den og stege den i smør. Tilbered den i stedet din ovn. Rødspætten er i sæson fra marts til november. Find lækre opskrifter med rødspætte her.