Partnerskab for fisk og skaldyr

Foreningen Fiskebranchen er lukket ned. Fremdriften og de gode resultater, som Fiskebranchen har opnået, er forankret i et partnerskab for fisk og skaldyr hos Landbrug & Fødevarer. Fisk og skaldyr supplerer hermed kød, mejeri, frugt & grønt – ”Den hele tallerken” –  i forhold til indkøberne hos detailkæderne/Food Service, og flere års fremdrift og resultater bevares og videreudvikles.

Strategien er følgende:

•     Fisk 2 gange om ugen - følgende driftes / udvikles ugentligt: 

www.2gangeomugen.dk herunder ugentligt nyhedsbrev til 50.000 forbrugere
www.fiskikantinen.dk herunder månedligt nyhedsbrev til 500 kantiner/kokke
www.spisdanskfisk.dk, herunder oplistning af ugentlige tilbud fra kædeaviserne
www.spisfrokostfisk.dk, herunder oplistning af ugentlige tilbud fra kædeaviserne
Netværk/dialog indkøbere detail 
Netværk/dialog indkøbere Food Service
PR på nøgleområder /Fisk og skaldyr
Forbrugerindsigter /Fisk i kantinen (YouGov)
Salgstal (Nielsen)/ Indtag af fisk (DTU Fødevareinstituttet)
Grafisk materiale til partnere (2gangeomugen/dansk fisk logo, fotos, kostanbefalinger mv.)  

•      Der tages løbende dialog med detailkæder og leverandører mhp. at påvirke til, at der hver uge inspireres til ”Fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid og hver dag som pålæg” – i kædernes tilbudsaviser, i nyhedsmails mv. Der er mange anledninger til at kommunikere hver uge:  Bæredygtighed, Nøglehul, Oprindelse, Kostråd, Inspiration til nem fisk mv.

•      Sammen med lokale leverandører og Food Service-grossister tages der initiativ til at afholde afsætningsfremmende seminarer, fiskedage, fiskekurser mv. for at sætte øget fokus på kategorien.    

•      Fisk & skaldyr integreres på Landbrug & Fødevarers årlige konferencer: Fødevaredagen, Ernæringsfokuskonferencen og Sunde Børn i takt med at partnerne ser interesse i dette. 

 

Der søges funding til afsætningsfremmende kampagner og indsatser - fx uge 2 kampagne - der understøtter et øget salg af fisk og skaldyr.

Mål: Øget indtag af fisk og skaldyr -> 350 gram om ugen = 33% øget salg!