Kostråd om fisk

 

"SPIS MERE FISK"

Et af kostrådene siger: "Spis mere fisk".

 

Ifølge kostrådet skal man spise 350 g fisk om ugen, hvoraf 200 g skal være fed fisk som fx makrel, sild, ørred og laks.

Helt konkret anbefales det, at spise fisk 2 gange om ugen til hovedmåltid og flere gange om ugen som pålæg. 

 

Alle former for fisk tæller med, også fiskefrikadeller, marinerede sild, frossen fisk, fisk på dåse som torskerogn, tun og makrel samt skaldyr som rejer og muslinger.

 

Vi er blevet lidt bedre til at spise fisk de seneste år, men vi skal gerne spise meget mere.

Fisk, og især fed fisk, indeholder bl.a. fiskeolier, selen, jod og D-vitamin, som kroppen har brug for, og som er svære at få nok af fra andre fødevarer.

Når du spiser fisk flere gange om ugen, har du mindre risiko for at få hjerte-kar-sygdomme i forhold til personer, som sjældent spiser fisk.


Sunde tips

Meget af den fisk du kan købe i bagligvarebutikkerne har fået Nøglehulsmærket, hvilket er en indikator for, at fisken er et sundt valg. 


Fisk som pålæg
Hvis du spiser 3 skiver brød med fiskepålæg, får du ca. 100 g fisk.

Tilberedning
Prøv forskellige måder at tilberede og servere fisk på. Du kan fx koge, dampe eller stege fisken i kort tid eller bage den i ovnen med grønsager, krydderurter og krydderier.

Fisk til alle
Børn og gravide skal også spise fisk, men det er vigtigt at variere mellem forskellige fiskearter og mellem magre og fede fisk.

 

 

Kilde: Fødevarestyrelsen