Muslinger

Muslinger er et sundt valg

”Muslingen er en fantastisk kilde til proteiner, man kan også kalde den havets bøf. Fødevarestyrelsens kostråd lægger låg på, hvor meget kød vi skal indtage, og her bliver det maritime rige interessant.

Blåmuslinger er rige på næringsstoffer herunder omega 3-fedtsyrer, som er gode for hjernen, og jern, der gavner blodproduktionen – en naturlig vitaminpille. Så for de mange danskere, der gerne vil leve sundt og leder efter alternativer til kød, er blåmuslingen et oplagt valg,” siger ernæringsekspert Martin Kreutzer.

Vintermånederne er sæson for danske muslinger, og i mange supermarkeder og hos fiskehandlerne findes de rensede og klar til brug. Men mange har en opfattelse af, at blåmuslinger svære at tilberede, men det er en fejltagelse. Muslinger er sund fastfood, da de kan tilberedes på få minutter.

”Muslinger er meget enkle at tilberede. Man svitser lidt forårsløg og fx revne gulerødder i olie, derefter hælder man et glas hvidvin eller et godt glas hvedeøl på. Herefter hældes muslingerne i gryden, låget sættes på og 5 minutter efter har du et færdigt måltid,” lyder det fra direktør i Vilsund Blue Søren Tjørnelund Mattesen, som producerer bæredygtige muslinger fra Limfjorden.

Kostrådene anbefaler, at vi spiser 350 g fisk om ugen, og her er muslinger et sundt, godt og billigt indslag i en travl hverdag.

Her på siden har vi samlet nogle forskellige opskrifter med blåmuslinger. Blåmuslinger passer også godt til grillen. Skal kun grille få minutter, indtil de åbner sig.

Velbekomme!