Fisk til børn

Fiskefavoritter til børn

Vi har samlet nogle opskrifter i venstre side, der er nemme at tilberede, og som vi ved, børnene elsker. Fødevarestyrelsen anbefaler at vi spiser 350 g fisk om ugen, hvor af de 200 g skal være fra fed fisk. fx. makrel og sild.

Tag børnene med i køkkenet. De elsker at hjælpe med at stege fiskefrikadeller eller rødspættefileter. Neders på siden finder du 5 gode råd til at få børnene til at spise fisk.

Der er kommet nøglehul på rigtig mange børnevenlige fiskeretter. Se opskriften på Fiskefrikadelle med bønner og peberfrugt her.

5 gode råd til hvordan du får børnene til at spise fisk

  • Fjern benene. Børn hader ben, så man kan alternativt lave fileter uden.
  • Lav lette serveringer. Kog rejer eller andre skaldyr. Børn er vilde med lette serveringer, og det kan være sjovt selv at pille rejen.
  • Brug små stykker til fiskedeller. Hvis man køber en hel fisk ind til aftensmad, kan man tage de små stykker, der ikke skal bruges og lave enten små panerede fileter eller en fars til fiskefrikadeller.
  • Lad børnene være med i køkkenet. De synes, det er sjovt at få fingrene i fisken. Så bliver den heller ikke så farlig at spise bagefter.
  • Bland ikke fisken sammen med for mange andre ingredienser. Hold den for sig selv, for børn kan godt lide, at tingene er adskilt, så de ved, hvad de spiser.