Fisk til børn

Fiskefavoritter til børn

Fødevarestyrelsen anbefaler, at børn spiser fisk mindst 2 gange om ugen som hovedmåltid og flere gange om ugen som pålæg. 

 

Fisk indeholder vigtige mineraler, vitaminer og fiskeolier samt proteiner, der bl.a. er vigtige byggesten for udviklingen af hjernen, hvorfor det er vigtigt, at også børn spiser fisk.

 

Desuden er det vigtigt, at børn spiser forskellige slags fisk og skaldyr fx rødspætte, torsk, laks, makrel, kulmule, jomfruhummer, sild mv. På den måde får børnene forskellige smagsoplevelser, og de får også gavn af fiskenes forskellige gode egenskaber.

 

Vær opmærksom på, at børn i alderen 0-14 år skal undgå tunbøffer/tunsteaks, gedde og haj, da disse store rovfisk indeholder kviksølv. 

 

På denne side har vi samlet nogle opskrifter, der er nemme at tilberede, og som vi ved, at børnene elsker. God fornøjelse i køkkenet!

 

Nogle børn kan godt være kræsne og forbeholdne over for nye fødevarer. Derfor kan det være nødvendigt at servere de samme fiskeretter for børnene et par gange, inden de bliver accepteret og spist med velbehag. Prøv jer frem og find jeres egne fiske familiefavoritter.

 

Nederst på siden finder du 5 gode råd til at få børnene til at spise fisk.

5 gode tips: Få børnene til at spise (mere) fisk

  1. Sørg for at fjerne benene i fisken - børn hader ben.

  2. Lav lette serveringer fx med kogte skalrejer eller andre skaldyr - det kan være sjovt at pille rejen selv.

  3. Anret fiskeretten på en sjov eller anderledes måde på tallerkenen - det gør det sjovere at spise fisken.

  4. Tag børnene med i køkkenet - det er sjovt selv at få fingrene i fisken og så bliver den heller ikke så farlig at spise bagefter.

  5. Bland ikke fisken sammen med for mange andre ingredienser - børn kan godt lide at tingene er adskilt på tallerkenen, så man kan se, hvad man spiser.